Fjern-CT nedbringer ventetid på hjerteundersøgelse

Siden august 2023 har Røntgen og Skanning i samarbejde med Hjertesygdomme på Sygehus Sønderjylland haft et usædvanligt samarbejde. En gang om ugen har en hjertelæge i Aabenraa gennemset hjertescanninger foretaget i Sønderborg. Og det er en stor succes.

Hjerteoverlæge Frank Peter Elpert sidder ved computerskærmen og ser på et hjerte. Scanningen er foretaget få minutter forinden i en CT-scanner i Sønderborg. Frank Peter Elpert er overlæge i afdelingen for Hjertesygdomme og sidder i Aabenraa.

- Det hele handler i virkeligheden om scannerkapacitet forklarer han og fortsætter:

- I Aabenraa er der to CT skannere. Den ene er forbeholdt akut og den anden skal dække alt andet CT behov i Aabenraa.  I Sønderborg råder man også over to CT skannere, men de skal ikke dække akutte undersøgelser i samme omfang som i Aabenraa. Det betyder at der er bedre mulighed for planlagte undersøgelser, og det er det, vi udnytter hver torsdag, siger han

På landsplan sker der en stigning i antallet af patienter, der får foretaget en CT-scanning af hjertet. Det er der flere årsager til, men den vigtigste er, at en CT-scanning er den mindst invasive måde at undersøge, om f.eks. en patient har forsnævringer i kranspulsårerne.

- Det gode ved at lave hjerte CT-scanning er, at det er en hurtig og risikofri undersøgelse, og så er det bare guldstandarden for at få afkræftet, om der er forsnævringer i kranspulsårer. En anden årsag til at anvende hjerte-CT-scanning er en stigning i hjerteklapoperationer, forklarer Frank Peter Elpert.

Alt i mens klikker den hurtigt talende hjertelæge rundt med musen på computerskærmen, der viser et billede af patienten, der altså få minutter forinden er blevet scannet i Sønderborg.

- Det er altid lidt ventetid på de første billeder fra den første patient. Men nu, mens jeg sidder her og ser efter om hjertet er sundt eller om der er grund til videre behandling, så er de allerede i gang med den næste patient i scanneren i Sønderborg. Så når jeg er færdig med denne patient, er den næste omgang billeder klar, siger han.

Frank Peter Elpert sidder ved computerskærmen og ser på et hjerte. Skanningen er foretaget få minutter forinden i en CT-skanner i Sønderborg. Frank Peter Elpert sidder i Aabenraa.

Halvering af ventetid på seks måneder

Det er kun godt seks måneder siden, at man startede med at arbejde med såkaldt fjern-CT. Men allerede nu ser man resultater. For på den tid har man nedbragt ventetiden på at få undersøgt hjertet fra 8-10 uger til nu 5 uger.

- Det betyder rigtig meget for en patient som f.eks. er blevet henvist med brystsmerter. Hjertepatienter er ofte rigtig bange for, hvad der mon er galt og om de er i fare for at få et hjerteanfald. For dem betyder en kortere ventetid utroligt meget. Det er meget længe at gå rundt med sin tvivl og angst i flere måneder, forklarer Frank Peter Elpert.

Med fjern-CT er der svar langt hurtigere, end før metoden blev taget i brug. Man startede forsigtigt ud med to patienter om ugen, det steg siden til tre, og nu bliver der hver torsdag skannet fem patienter. Det giver 20 patienter om måneden, og det har været medvirkende til at nedbringe ventetiden.

- Vi er enormt glade for samarbejdet fortæller Overradiograf i Røntgen og Skanning, Niclas Hansen. Han fortsætter:

- Vi har jo kapaciteten og vi har yderst kompetente radiografer til at foretage scanningerne. Det går op i en højere enhed, når vi på den måde udnytter kapaciteten bedre. Det er tiltag som det her, som gør mig stolt. Vi har i fællesskab skabt en løsning der i den grad kommer patienterne til gode, siger Niclas Hansen.

Overlæge i Hjertesygdomme Frank Peter Elpert taler med radiograferne i Sønderborg på iPad.

Overlæge i Hjertesygdomme Frank Peter Elpert taler med radiograf Freja Bøgh Eriksen

Kortere transport og kreative løsninger

For mange patienter betyder fjern-CT ikke kun, at de kommer hurtigere til undersøgelser men også at de ikke skal køre lige så langt når de skal undersøges.

- Det hører vi jævnligt at patienterne er glade for. Det er den slags tiltag som giver en høj grad af professionel stolthed på afdelingen. Det er et tydeligt tegn på at vi gør en forskel for patienterne. Så det at være idérige og innovative i vores løsninger for patienterne, det betyder i sidste ende også rigtig meget for personalet. Jeg vil gå så langt som til at sige, at det er med til højne arbejdsmiljøet, siger Niclas Hansen.

Den umiddelbare gevinst med fjern-CT er blot et ud af flere tiltag som afdelingen for Røntgen og Skanning arbejder med for at nedbringe ventetiden

- Ud over tiltaget med fjern-CT arbejder vi også sammen med Hjertesygdomme om nye tiltag i Aabenraa, der skal sikre at vi kan få endnu flere hjerteskanninger udført inden for samme tidsramme på skannerne i Aabenraa. Således opnår vi endnu større kapacitet på hjerteskanninger, uden at det betyder mindre tid til skanning af andre patienter fortæller cheflæge Henrik Skjellerup Struckmann fra Røntgen og Skanning.

Tilbage hos Frank Peter Elpert er han færdig med den første patient. Han er i fuld gang med diktere til computeren, hvad han har set på scanningen. Der var heldigvis ingenting alvorligt i denne omgang.

- Sådan er det i mange tilfælde. Og sådan skal det være, det er jo bedst, når vi kan fortælle patienten, at der ikke fare for blodpropper eller andre grimme ting, siger han.

Tiltaget med fjern-CT har kørt på Sygehus Sønderjylland siden august 2023, og det er så stor en succes, at man fremadrettet vil øge antallet af patienter, som bliver scannet i Sønderborg og tilset i Aabenraa.

Hver torsdag undersøger hjertelæge Frank Peter Elpert fem hjerter via fjern-CT.

Tue Wettergreen Paltorp

Kommunikationskonsulent